Historie
De heren Hendrik Willem Kampert sr. en Jan Frederik Helm begonnen op 19 februari 1872 op een zolderkamer in de Barndesteeg in Amsterdam tussen de Oudezijds Achterburgwal en de Kloveniersburgwal een boekbinderij annex linieerinrichting. Helm was linieerder van beroep, Kampert boekbinder. De orders waren veelal klein en kwamen onregelmatig binnen. En dat laatste vertaalde zich van tijd tot tijd in een aanzienlijke reductie van het huishoudbudget. Kortom: kommer en kwel voerden in het begin de boventoon. Toch wisten de compagnons zich boven de middelmaat uit te werken, waarna het bedrijf na elf jaar binnen de Nieuwmarktbuurt verhuisde naar de Recht Boomssloot. Ruim veertig jaar na de oprichting besloten Kampert en Helm ook te gaan drukken.
In 1903 werden Hendrik Willem Kampert jr. en Alexander Hendrik Kampert compagnon van Helm. Hun vader Hendrik Willem Kampert sr. was kort voor de eeuwwisseling overleden. Helm stopte in 1918, waarna Johan Heinrich van Oostveen, de schoonzoon van oprichter Kampert, in zijn plaats kwam. Van Oostveen werkte al enige tijd in het bedrijf als bedrijfsleider. Na een pand op de hoek van de Binnenkant en de Buitenbantammerstraat betrokken te hebben, verhuisde het bedrijf naar de Plantage Doklaan in de Plantagebuurt waar de groei doorzette. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog namen de drie broers Jacob, Dirk en Alexander van Oostveen de leiding over, waarmee de derde generatie zijn intrede had gedaan.
In de jaren zestig werd Kampert en Helm uitgenodigd door de gezamenlijke banken voor grafisch-technisch advies bij het in te voeren uniforme overschrijvingsformulier. Na de invoering in 1962 werden vrijwel alle bankgiro-overschrijvingsformulieren bij Kampert en Helm gedrukt. Aan het einde van de jaren zestig werd duidelijk dat de formulierenspecialisatie zou leiden tot de productie van de tot dan toe niet in het assortiment voorkomende kettingformulieren. Hiervoor werd dochter Rotaform opgericht. Inmiddels had de vierde generatie zijn intrede gedaan in de persoon van Johan van Oostveen. In het begin van de jaren zeventig opende Rotaform zijn deuren in Lelystad. Tien jaar later waren moeder en dochter even groot, waarna beide bedrijven in Lelystad werden samengevoegd.
Midden jaren tachtig werd Rotaform via de Postbank betrokken bij het vervangen van de aloude ponskaart door optisch leesbare documenten. Er diende zich weer een nieuwe activiteit aan acceptgiro’s en andere documenten printen, couverteren en ter post bezorgen. In 1997 bestond het bedrijf 125 jaar en bij deze gelegenheid werd aan Kampert en Helm Rotaform B.V. het predikaat ‘Koninklijk’ toegekend. De jaren negentig kenmerkten zich ook door de komst van de vijfde generatie, de broers Allard en Dirk van Oostveen.
De verwachte verandering van de fysieke communicatiewereld als gevolg van de ontwikkeling van de digitale wereld heeft ertoe geleid dat Rotaform al in een vroeg stadium, in 2003, gestart is met de ontwikkeling van een multichannel communicatie platform, genaamd Farao. Het doel hiervan was alle klantuitingen vanuit één platform te verwerken en te distribueren op basis van klantvoorkeur, zowel voor batchverwerking als voor real time communicaties. De transitie van papieren naar elektronische klantcommunicatie begon aan haar opmars.
Omstreeks 2009 heeft Rotaform de strategische keuze gemaakt om zich specifiek toe te leggen op transactiemail, zowel fysiek als digitaal. Dit vanuit de visie dat aan de productie van dit type output fundamenteel andere eisen worden gesteld dan aan de productie van marketing gerelateerde output (direct mail). Eisen die samenhangen met kwaliteit, informatiebeveiliging, compliancy en innovatie.
Hoogtepunten van het laatste decennium zijn de overnames van de printcentra van ABN AMRO, Achmea, Rabobank en ING.